Hylla
Personnamn
Titel och upphov Barn perspektiv i barn avårdsutredningar : med barn s hälsa och barn s upplevelser i fokus
Utgivning, distribution etc. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköping : 2013
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - ej biuppslagsform
Anmärkning: Allmän
Anmärkning: Dissertation o.dyl. Diss. (sammanfattning) Linköping : Linköpings universitet, 2013
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Avhandlingens övergripande syfte var att fördjupa kunskapen om hur socialtjänsten synliggör barn s fysiska och psykiska hälsa samt barn s egna upplevelser i barn avårdsutredningar. Resultaten diskuteras utifrån rättsliga förutsättningar samt teorier om barn som subjekt och sociala aktörer. De fyra delstudierna visar att det finns begränsningar i hur hälsan samt barn s upplevelser beskrivs om man vill förstå deras behov av stöd. En anledning till detta kan vara att den rättsliga regleringen inte per automatik ger barn status som subjekt och aktörer. Resultaten tyder på att barn perspektivet i både den rättsliga regleringen och genomförandet av barn avårdsutredningar har stärkts jämfört med vad som visats i tidigare forskning men det behövs en utvecklad analys och argumentation kring barn s upplevelser och barn s hälsa. En sådan förståelse ger förutsättningar för att barn blir synliggjorda utifrån sina unika förutsättningar vilket säkerställer att socialtjänsten tar hänsyn till deras unika behov.
Anmärkning: Språk Med sammanfattning på engelska
Geografiskt namn
Indexterm - Okontrollerad
Institutionsnamn
Annat medium Även utgiven elektroniskt Barn perspektiv i barn avårdsutredningar
Seriebiuppslag under titel Linköping Studies in Arts and Science, 0282-9800 ; 600 Studies from the Swedish Institute for Disability Research, 1650-1128 ; 56
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-102187 Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN
*00004847cam 12200745 a 4500
*00131949
*00520141211104607.0
*008131203s2013 sw |||| m 00| 0 swe c
*020 $a9789175194578 (print)
*035 $a(DiVA)urn:nbn:se:liu:diva-102187
*035 $a(SE-LIBR)14839777
*0410 $aswe$beng
*08204$a362.709485$223/swe
*084 $aOhfb-c$2kssb/8
*1001 $aHultman, Elin,$d1976-$0369463
*24510$aBarn perspektiv i barn avårdsutredningar :$bmed barn s hälsa och barn s upplevelser i fokus /$cElin Hultman
*260 $aLinköping :$bLinköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande,$c2013
*300 $a[7], 64 s.
*4901 $aLinköping Studies in Arts and Science,$x0282-9800 ;$v600
*4901 $aStudies from the Swedish Institute for Disability Research,$x1650-1128 ;$v56
*500 $aHärtill 4 uppsatser
*502 $aDiss. (sammanfattning) Linköping : Linköpings universitet, 2013
*5208 $aAvhandlingens övergripande syfte var att fördjupa kunskapen om hur socialtjänsten synliggör barn s fysiska och psykiska hälsa samt barn s egna upplevelser i barn avårdsutredningar. Resultaten diskuteras utifrån rättsliga förutsättningar samt teorier om barn som subjekt och sociala aktörer. De fyra delstudierna visar att det finns begränsningar i hur hälsan samt barn s upplevelser beskrivs om man vill förstå deras behov av stöd. En anledning till detta kan vara att den rättsliga regleringen inte per automatik ger barn status som subjekt och aktörer. Resultaten tyder på att barn perspektivet i både den rättsliga regleringen och genomförandet av barn avårdsutredningar har stärkts jämfört med vad som visats i tidigare forskning men det behövs en utvecklad analys och argumentation kring barn s upplevelser och barn s hälsa. En sådan förståelse ger förutsättningar för att barn blir synliggjorda utifrån sina unika förutsättningar vilket säkerställer att socialtjänsten tar hänsyn till deras unika behov.
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*651 4$aSverige$0163435
*653 $aBarn avårdsutredningar$aDokumentation$aBarn s fysiska och psykiska hälsa$aBarn s upplevelser
*653 $aBarn avårdsutredningar
*653 $aSocial omsorg
*653 $aBarn
*653 $aSocialtjänst
*7102 $aLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande$4pbl$0300654
*77608$iÄven utgiven elektroniskt$tBarn perspektiv i barn avårdsutredningar$wIMP(LIBRIS)14849727
*830 0$aLinköping Studies in Arts and Science,$x0282-9800 ;$v600
*830 0$aStudies from the Swedish Institute for Disability Research,$x1650-1128 ;$v56
*852 $bTem$hOhf
*85642$uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-102187$zSammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
*910 $6710$aInstitutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet$uLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande
*910 $6710$aIBL$uLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande
*910 $6710$iEngelska:$aLinköping University$bDepartment of Behavioural Science and Learning$wi$uLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande
*910 $6710$aDepartment of Behavioural Science and Learning, Linköping University$uLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande
*910 $6710$aLinköpings universitet$bInstitutionen för beetendevetenskap$uLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande
*910 $6710$aLinköpings universitet$bInstitutionen för utbildningsvetenskap$uLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande
*950 $6650$aSocialtjänst$wg$uBarn avårdsutredningar
*951 $6651$aKonungariket Sverige$uSverige
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.